tisdag, augusti 16, 2011

Laglig graffiti

Ska Västerås ha en laglig vägg för graffitikonstnärer att måla på?
Det är ett ämne som brukar väcka känslor. I dag ska frågan ventileras på ett seminarium för politiker och tjänstemän.
Västerås har tidigare intagit en hård hållning. I Stockholm råder nolltolerans men nu vill Socialdemokraterna där ompröva det och införa lagliga grafittiväggar i huvudstaden.

Motståndarnas argument mot lagliga grafittiväggar är att det för med sig att klottret - skadegörelsen ökar.

Man kan dock konstatera att denna konstform tystas ner. Är det riktigt?

1 kommentar:

M.P sa...

Jag tycker att det bör vara ett självklart inslag i en storstad som Västerås. Jag blir arg när jag läser kommentarer om att folk ska komma hem till mig och slå sönder mina fönster för att jag tycker om konstnärliga uttryck, eller är det kanske för att jag bär glasögon?

En öppen vägg bör vara en plats för konstintresserade barn ungdomar och vuxna, inte bara graffitimålare och eller vandaler!? Att en sådan plats skulle förändra det faktum att vissa vill förstöra är bara befängt. Att klotter och skadegörelse skulle öka i närområdet är ett dåligt motargument, klotter och skadegörelse ökar överallt där det samlas mycket människor, ungdomar i synnerhet. Att det råkar finnas en lovlig (kalla det vad ni vill) vägg i närheten förändrar inte det faktum att det är olagligt att klottra och förstöra.

Tack på förhand!