tisdag, juni 21, 2011

Betongpark

Detta är en betongpark!


Stapelbäddsparken i Malmö.

Inlägg i kommunfullmäktige budgetdebatten 22/6
Ordförande, kommunfullmäktige!

Betong, asfalt och stål.
Där är tre viktiga hårdvaror när vi bygger den hållbara Mälarstaden.

Asfalten behövs för att underhålla och bygga nya- gång och cykelvägar och för att fler biogasdrivna bussar i kollektivtrafiken ska kunna susa fram snabbt och säkert.

Stålet behöv för att bygga säkrare och snyggare cykelparkeringar i city, väderskydd och papperskorgar och till att rama in de nya promenadstråken efter Mälaren.

Betongen behövs när vi ska reparera stadens broar för fotgängare, cyklister och annan trafik.
Betongen behövs också när vi 2013 ska bygga en fantastisk betongpark som inte bara kommer glädja stans alla skejtare utan även locka till sig unga från när och fjärran.

Betongparken blir ett skarpt motdrag mot barnfattigdomen. Att skejta kostar inget förutom brädan. I parken kan alla mötas på samma villkor tjejer och killar, olika åldrar och oavsett vilka förhållanden man kommer från. Samtidtidig blir detta ytterligare en attraktion som kommer sätta Västerås på kartan – Västerås staden utan gränser.

I budgethandlingarna kan vi läsa att staden ska vårda och underhålla sin egendom och inte skjuta underhållet till kommande generationer.

Tyvärr är det dock detta som har skett under tidigare år. I dagsläget finns 11,9 miljoner avsatt för gatu- och brounderhåll. Det är inte mycket i en stad av Västerås storlek.
Budgeten behöver fördubblas om vi ska kunna behålla dagens standard.
Därför görs förutom ordinarie budget under nästa år en extra ettårssatsning på 12 miljoner på gatu- brounderhåll och på trygghetsskapande åtgärder på våra gång- och cykelvägar. Det är inte bara bra utan ett måste!

Genom ettårssatsningar skapar vi utrymme i kommande budgetar för den helt nödvändiga satsningen på Smartkoll, som den förra majoriteten så förtjänstfullt tog initiativ till.
Det är bra att vi är politiskt överens om att västeråsarna är värda en bättre kollektivtrafik, med snabba, säkra och enkla stomlinjer. I investeringsbudgeten avsätts nu 28 miljoner till ombyggnationer för detta.

För att busstrafiken just ska kunna vara snabb och säker behövs bra vägar. Därför är en mer permanent höjning av anslagen till gatu- och brounderhåll nödvändig om vi på sikt ska kunna bygga den hållbara Mälarstaden.

Därmed yrkar jag bifall till kommunstyrelsens förslag.

Inga kommentarer: