torsdag, juni 23, 2011

Äldredebatt

Det blev en lång budgetdebatt igår.
Koncentrerade mig på mina båda ansvarsområden: äldrefrågorna och tekniska nämnden.
Jag har lagt ut mina båda första anföranden här.

Moderaterna försökte provocera mig om hur vi skulle klara omporioriteringskravet på 7 procent i äldrenämnden. Lite löjligt för de har ju samma ram att förhålla sig till.
M påstod att vi ville spara på maten, men så är det inte alls. Vi ser det snarare som ett utvecklingsområde. Folkpartiet och kristdemokraterna hakade på min idé om att införa valfrihet på matlådor. Dessutom gratulerade de mig till att vi har lyckats komma överens med landstinget om att växla över hemsjukvården nästa år.
Något som vi velat i flera år.
Jag kan konstatera att de som visar den bästa samarbetsviljan i alliansen att utveckla äldreomsorgen är i folkpartiet och kristdemokraterna. Däremot är moderaterna mer ute efter att söka konflikt. Även där ingen konflikt finns.
Jag lät mig dock inte lockas in i det utan höll en lugn ton och svarade sakligt.
Jag gillar inte bråk för bråkets skull. Det är inte konstruktivt.


Ordförande, kommunfullmäktige!

I Västerås ska man ha en trygg ålderdom. Vård när man behöver, mat som är god och vällagad och få komma ut i friska luften så ofta man vill.

En bättre och sammanhållen vård får vi i Västerås nu när länets kommuner kommit överens med landstinget om att ta över hemsjukvården.
Detta är en fråga som processats under många år, utan framgång. Det behövdes ett mandatskifte och en ny rödgrön ledning i landstinget för att nå samförstånd.

Detta ska upp för beslut först i september. Men jag vill ändå nämna det hät, eftersom det är den fråga som enskilt har störst betydelse för äldreomsorgen under nästa år.

De ytterligare 16 öre vi kommer få i skattekraft kan göra det möjligt att bland annat skapa fler vårdplaneringsteam och ett bra samarbete mellan hemtjänst och sjuksköterskor.

Hemtjänsten är en stor utmaning. De senaste två åren har antalet utförda timmar och antalet personer som har hemtjänst ökat kraftigt. Det innebär stora kostnadsökningar för kommunen. En viss del av ökningen beror på att antalet äldre blivit fler. Men det är inte hela förklaringen. En annan orsak är det fria hemtjänstvalet vilket har lett till att utförarna lägger större resurser på att locka till sig nya kunder.
I äldrenämndens budget avsätts ytterligare 10 miljoner för att möta det ökade behovet av hemtjänst. Men det krävs också andra åtgärder. Därför ges äldrenämnden och nämnden för funktionshindrade i uppdrag att kartlägga orsakerna och se över innehållet i ersättningsmodellen för att skapa en långsiktigt hållbar vård och omsorg.

När en person har mer än 120 timmars hemtjänst i månaden blir det billigare för kommunen om man istället flyttar till ett särskilt boende.
Det är av yttersta av vikt att Västerås har tillräckligt med platser på äldreboenden. Det ser det dock lite si och så ut med nu. Vi står snart inför en bristsituation. Därför är det hög tid att det nu i investeringsbudgeten avsätts 120 miljoner till ett nytt äldreboende.

Våra vård och omsorgsboende ska hålla högsta kvalité. För att nå dit måste olika verktyg användas. Upphandlingar, beställningar och konkurrensutsättningar är ett verktyg. Just nu pågår framtagandet av en handlingsplan för upphandlingar och beställningar inom äldrenämnden, nämnden för funktionshindrade och individ- och familjenämnden.

Dessa handlingsplaner ska respektive nämnd ta beslut om i höst. Det är bra att vi får en gemensam strategi för hur beställningar och upphandlingar ska gå till inom vård- och omsorg.

Det är vår rödgröna övertygelse att fler verksamheter kan samordnas sektorsövergripande. Förhoppningsvis kan det leda till fler heltider. Det är en nödvändighet om vi ska få folk att vilja arbeta inom vården även i framtiden.

Med detta yrkar jag bifall till kommunstyrelsens förslag

Inga kommentarer: