torsdag, april 14, 2011

Groddjur o Södergården

I dammen på Djäkneberget kokar det nu av groddjur. Fascinerande att se. Har lärt mig skilja på groda och padda och större och mindre salamander.
Efter det tog jag en sväng förbi torget för att inhandla lite blomster och bytte några ord med torghandlarna. Skrymmande containrar för Gå-city projektet skymmer sikten för eventuella kunder. Höll med om synpunkten.

I går hade jag en heldag på Södergården. Ledningen hade lagt upp ett digert program åt mig, fick vara ett par timmar på en ålderdomshemsavdelning, sedan till gruppboenden, provsmaka lunchen från köket, följa med på planeringsmöten, se sjukgymnasten och arbetsterapeuten i aktion och avsluta hos trivselvärden.
Det var ett och ett halvt år sedan jag var på Södergården sist. Då hade jag en hel del kritik mot hur Attendo levde upp till vad de utlovat i sitt anbud. Bland annat när det gällde maten.
Några trerättersmiddagar var det inte tal om nu, däremot alltid dessert på helgen. Och den panerade fisken, potatisen och remoladsåsen smakade gott. Ledningen erkände att det har varit problem och boende har inte heller varit helt nöjda med maten, fast nu tyckte de att det hade det blivit bättre sen den nya kocken kommit på plats.

De anställda gör ett bra jobb och ledningens ambitioner går det inte att ta miste på.
Till skillnad mot när jag var där, finns där nu två chefer, som delat upp verksamheten mellan sig, vilket jag tror var helt nödvändigt om man ska kunna vara en chef som är närvarande ute i verksamheten.

Men återigen slås jag av att hur ska man lyckas locka människor att arbeta inom äldreomsorgen med de anställningsvillkor som erbjuds.
Många deltider, arbete varannan helg, delade turer och alltid känna att jag skulle kunna göra lite mer om vi var någon mer.
Överallt vart jag kommer får jag höra: det är för lite personal.

Jag tycker att den där Anders Borg också skulle behöva ut och prya i äldreomsorgen så kanske det gick upp för honom att det finns viktigare prioriteringar än ännu ett jobbskatteavdrag.

6 kommentarer:

Fia sa...

Det verkar som du inte har några synpunkter på att man inte följer avtalet när det kommer till bemanningen på södergården, vilket förvånar mig oerhört mycket!

Det vore intressant om du kunde ge ett besked i denna frågan. Ska man följa ingångna avtal eller inte? Om man ska följa avtalet, vad görs för att följa upp den delen?

Carin Lidman sa...

Hej Fia,
tack för dina synpunkter och frågor.
I avtalet mellan äldrenämnden och Attendo finns inget reglerat om bemanning. Det finns det inte i några avtal mellan utförare och nämnden. Anledningen är att det då finns en risk att utförarna hänvisar till avtalet istället för att bemanna efter den faktiska situationen. Vårdtyngden kan ju ändras och det kan t ex behövas mer personal än vad som står i ett avtal. Det kan dock komma att ändras i framtiden. Särskilt med tanke på den diskussion som varit om nattbemanning på äldreboenden.
Jag tror du tänker på anbudsunderlaget som Attendo lämnade in, där skulle man redovisa "täthetsschema".
Detta var dock inte avgörande för att det var Attendo som vann anbudet. Det de vann på var vad de utlovade ang mat, utevistelser, aktiviteter etc. Här kan jag se att man kommit en bra bit på väg, men att det tagit väldigt lång tid. Detta var en sk kvalitetsupphandling. Den har visat sig vara en ganska svår metod eftersom det är svårt att hitta urskiljande kriterier. Därför har man gått tillbaka till i grunden en prisupphandlingsmodell men med mycket fler skallkrav inom en rad olika områden.
De senaste upphandlingarna har vunnits av kommunens egen utförare ProAros.

Avtalen följs upp och det har gjorts extra uppföljningar på Södergården efter den kritik som kom fram efter mitt förra besök.
Både avtalen och resultatet av uppföljningen är offentliga handlingar och kan begäras ut från äldrenämndens stab.
/Carin

Fia sa...

Så om jag förstår dig rätt så har täthetsschemat ingen som helst relevans till hur det bedrivs i verkligheten?

Carin Lidman sa...

Jag är själv undrande över syftet med att skicka med täthetsschema i anbudsunderlaget om det sedan inte har någon relevans. Jag ska kolla det med beställarstaben.

Fia sa...

Man tackar!

Återkom gärna med ett inlägg om det svaret du får av beställarstaben. =)

Fd kommunalare sa...

Carin, du skrev: "I avtalet mellan äldrenämnden och Attendo finns inget reglerat om bemanning. Det finns det inte i några avtal mellan utförare och nämnden. Anledningen är att det då finns en risk att utförarna hänvisar till avtalet istället för att bemanna efter den faktiska situationen. Vårdtyngden kan ju ändras och det kan t ex behövas mer personal än vad som står i ett avtal."

Det är ju inte bättre att det är som idag, inga begränsningar alls. Företagen anställer minsta möjliga antalet personal för att garantera en vinnst. Det är pengar som lockar företag att driva äldreomsorg, inte vilka behov som dom äldre behöver. Jag hoppas att Västerås kan bli en förebild för övriga Sverige och ställer krav på bemanning.
För det är ju inte bara dom gamla det handlar om, utan det handlar oxå om ett yrke som behöver ny personal i framtiden. Är man seriös när man pratar om hur viktigt det är att förbättra arbetsvilkoren för personalen innom äldreomsorgen så krävs oxå handling. Idag börjar heltidsjobb bli en utrotningshotad anställningsform, precis som en god arbetsmiljö är.