tisdag, oktober 19, 2010

Sista kvällen med äldregänget

Har idag haft mandatperiodens sista sammanträde med nuvarande äldrenämnd. Allt flöt smärtfritt, tills vi kom till upphandlingsärendet av gruppbostäder för dementa. Tillsammans hade vi rödgröna innan kommit överens om att vi inte kunde låta ärendet passera. Vi har i valmanifestet lovat att uvärdera effekterna av upphandling men tanke på verksamhetens kvalite, brukarnas inflytande och personalens situation. Då var vi tvungna att avbryta upphandlingen. Och så skedde. Stämningen blev ganska så irriterad, från alliansens sida när de förstod att de inte längre hade majoritet för sitt förslag.

Trots detta blev stämningen ändå god på kvällens avslutning. Folkpartistordföranden höll god min och tackade alla artigt för gott samarbete under mandatperioden. Och jag hoppas på det ska bli ett gott samarbete under kommande mandatperiod.
Och så kunde jag lugna de som talade om vikten av den äldre generationens erfarenhet och kunskap att även jag har haft en morfar som var född på 1800-talet och att jag tror mikrovågsugnen är på utgång i äldreomsorgen. Den har nämligen visat sig inte alls vara till gagn för B12-vitaminerna som är så viktiga för äldr generationen. Snart är vi tillbaka vid gasspisen,

Inga kommentarer: