söndag, oktober 31, 2010

I morgon börjar det...

I morgon är det dags för mitt livs första kommunfullmäktige som förtroendevald. Jag har bevistat många kommunfullmäktigesammanträden. Fast mest i Skinnskatteberg och Fagersta och även något i Norberg på den tiden jag var reporter på Fagersta-Posten. Och så har jag ju också varit åhörare på Västerås kommunfullmäktige där jag nu blir en av de folkvalda.
Känns stort, ansvarsfullt, nervöst men också otroligt roligt.

De senaste dagarna har vlt haft flera inlägg på debattsidan från olika företrädare från Alliansen som har ondgjort sig över att vi från de rödgröna stoppade upphandlingen av gruppboenden för dementa i Västerås.
Vi rödgröna har lovat i vårt valprogram att inga nya konkurrensutsättningar av äldreomsorgen skulle ske innan en ordentlig undersökning finns på vad konkurrensutsättningen, sedan den startade i Västerås, har betytt för verksamhetens kvalitet, brukarnas inflytande och personalens situation.

När vi tog beslutet om att stoppa upphandlingen visste vi inte vilka som låg bakom det vinnande budet. Nu visade det sig vara den kommunala utföraren proAros. Så bra att de då i vilket fall som helst får fortsätta att driva gruppboendena. Nu vet vi vad proAros kan utföra och till vilket pris. Det är en bra grund vid kommande beställningar.

Har ägnat en hel del av helgen åt att läsa på om tekniska nämndens verksamhet. Det är verkligen intressant och spännande att få ägna sig åt ett helt nytt politikområde. OCh jag tycker verkligen det är spännande med avfallshantering, parkeringsplatser, cykelbanor och parkskötsel. Nördigt? Ja kanske. Men en bra ingång för ett kommande kommunalråd.

Inga kommentarer: