Efter en avkopplande helg fylld av sol,ägg och sill började arbetsveckan med funkismöte på partiexpen. Handlar inte så mycket om stilen funkis utan mer om funktionärer.
Sen begav jag mig en kort sväng till Västerås station och visade mitt stöd för Västerås oppositionsråd som hoppade på Uven. Skrev på namninsamlingen och vinkade.
Uven är den hotade tågsträckan mellan Uppsala, Sala, Västerås, Eskilstuna, Norrköping, som infrastrukturminister Åsa Torstensson inte vill ge pengar till.
Sen till landstingskontoret. Skriva, skriva, skriva.
Och i samband med dagishämtningen är det dags för utvecklingssamtal av 5-åring.
Känns extra i dag, för det är det sista som vi har där. Snyft. I höst börjar min lilla minsting förskoleklass. Var vet jag ännu inte eftersom den moderatstyrda kommunen Västerås hotar med att lägga ner vårt självklara skolval.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Angående Uven: Idag ligger kollektivtrafiken på regional nivå. Varför ska staten finansiera just Uven? Som boende i Stockholm tycker jag kanske att staten ska subventionera SL-kort? Jag tror också att skåningarna gärna vill ha statliga subventioner till sina pendlarkort osv.
Eller är det bara NI som ska ha statliga subventioner?
Större delen av Uven bekostas av de lokala trafikhuvudmännen, kommuner och landsting efter sträckan. Rikstrafiken har bidragit med en del, men från halvårsskiftet drar staten in sitt stöd. Många av passagerarna på Uven pendlar till jobb och studier. Men det gör många också av resenärerna mellan Örebro-Västerås och Stockholm t ex. En sträcka som får statligt stöd. Många av resenärerna tar Uven för att komma till stambanan i Norrköping, när vi t ex i Västerås ska åka söderut mot Malmö. Det kan knappast kallas kollektivtrafik.
I tider där människor kommer få allt längre att att åka för att ta sig till ett jobb är det viktigt att det finns möjligheter till det. Men med den regering vi har i dag så förstår man att inte det är intressant. Kommuner och landsting har en fruktansvärt ansträngd ekonomi idag. De ökade statsbidragen 2010 är en fis i rymden av vad som behövs. Då tycker "Henrik" att vi ska lasta på dessa ännu mer kostnader med att vältra över hela ansvaret för Uven vilket borde fortsätta att vara ett delat ansvar. Men så är det med den regering vi har nu. Allt mer av kostnaderna för infrastruktur läggs över på kommuner och landsting.
Skicka en kommentar