måndag, mars 03, 2008

Den tunga besvikelsen

Formen var god. Utrustningen var bra, sovit gott och ätit rätt. Skidorna vallade hos Mattias Svahn för 600 spänn. Vid gott mod.
Men vad händer. Efter några 100 meter tar det tvärstopp. Och där blir vi stående 30 min, 50 min, 60 min. Efter två timmar hade jag kommit 5 km. Kom till Smågan (11 km) efter 2,5 timme.
Det fanns inte ett spår att åka i. Det var som att åka i en hårt packad slalompist, uppför, nerför och på slätan. På längdskidor som är gjorda för att glida fram i fina spår.
När jag kom till Evertsberg (47 km) hade jag så ont i vristerna att jag trodde de skulle gå av efter att ha spänt benen hela vägen.
Svahn-vallningen var rena katastrofen. Trots försök med omvallning med medhavd burk, lämnade in dom hos Toko för omvallning i Mångsbodarna och ett sista desperat försök med klistertub mellan Risberg och Evertsberg blev det inget bättre. Så jävla bakhalt har jag aldrig haft. Så urusla spår (inga spår) har jag aldrig åkt i. Jag har stakat till förbannelse.
Jag kom till Evertsberg, men inte längre, där drabbades jag av snöret.
Jag är så besviken. Känner mig arg och lurad. Det fanns aldrig någon sportslig chans för oss som stod i sista startledet. De tar emot alldeles för mycket folk. Hörde att 3000 åkare hindrades från att åka vidare.
Vasaloppsarrangörerna borde stämmas!

Nä idag är jag inte glad nånstans. Bara så besviken.

6 kommentarer:

Carina sa...

Carin!

Försökte följa dig hela dagen och är, speciellt med tanke på de omständigheter du beskriver, grymt imponerad av dig! Vill bara att du ska veta det.

Stor kram!

Carina

Anonym sa...

Jävla skitlopp!

Carin Lidman sa...

Till Carina!
Tack. Det värmer. Nästa år då jäklar...

Till Anna.
Bra sammanfattning.

olle sa...

Surt... ni som kämpat så! Hälsa Anna om du ser henne före mig. Golf är en mycket mer human sport, inga rep där inte.

Anonym sa...

Inte ert fel att arrangörerna är så giriga att de tar in för många anmälningar i förhållande till kapaciteten. Samma mentalitet som har förpestat fotboll och hockey under många år börjar nu tydligen också sprida sig till längdskidloppen också.

Men håll huvudet högt, du har inget att skämmas för!

Carin Lidman sa...

Ja, jag tror att Vasaloppets sportchef heter Krösus Sork!