torsdag, maj 31, 2007

Redan rika får rabatt på dammsugning

Hushållsnära tjänster? Jo pyttsan heller. För vem då. Ja inte för ensamstående föräldrar som sliter med att få vardagen att gå ihop och som har varje krona intecknad från start. För det blir ingen direktrabatt. För att få billigare hjälp med dammsugning och fönstertvätt måste man först ligga ute med hela summan i ett år, hålla reda på kvittona så länge, komma ihåg och anmäla det före 1 februari NÄSTA år att man vill ha skattereduktionen. Man måste alltså ligga ute med pengarna i ett år innan man får skattereduktionen. OCH DESSUTOM tar det ju tid att fylla i blanketter.
Borgarnas fåniga beslut om avdrag för hushållsnära tjänster gynnar bara dom som ändå redan har råd att betala vad det kostar från början!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Har du ingen man att delegera till?

Carin Lidman sa...

Till ANONYM
OCh vad är det för kommentar???
Det här handlar om vad våra skattepengar ska gå till!!
Dammsugning för rika?? JAg betackar mig.
Hälsn från hon som slåss med snabeldraken, ensam.

Anonym sa...

Hoppsan vilket irriterat svar på en fråga som syftar på att om fler i hushållet hjälper till så blir det lite lättare. Love not war! Peace!

Carin Lidman sa...

Okey, kan hända att min ton blev lite hätsk automatiskt eftersom inägget var anonymt. Jag ogillar det. Jag tycker att det är schysstare att tala om vad man heter.
Visst är det lättare om man hjälps åt. Det jag reagerade mot är utformningen av den här hushållsreformen. Att det är inte de som behöver den mest som den riktar sig till. Men ack, jag glömde att det är en borgerlig regering som utformat den...

Anna N sa...

Som den anonyma frågan är ställd låter det som om det är en självklarhet att dammsugningen är Carins ansvar och inte hela familjens angelägenhet. Så typiskt. Är så trött på blogginlägg av typen "Idag städade vi lägenheten" och tillhörande kommentarer som "Åh, vilken duktig pojkvän du har. Städa minsann, sån skulle jag också vilja ha!"

Här är för övrigt en intressant artikel om skillnaden mellan kvinnors och mäns del av det obetalda hemarbetet.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=322353&previousRenderType=2

Och Carin, ditt blogginlägg är klockrent :)

Anonym sa...

Känner inte till er och har ingen egen blogg eller liknande. Jag har faktiskt ingen annan uppfatting än den som Carin redovisar. Mitt inlägg handlar bara om att man bör dela på ansvaret i ett hushåll. Vad är det med er som automatiskt attakerar reflexmässigt och tror att man är en fiende som ska bekämpas? Annas inlägg är helt obegripligt. Snacka om förutfattande meningar. Lugna ner era angrepp och utgå från att man är vän innan man bevisat motatsen och inte tvärtom.

Anna N sa...

Om det krävs att jag förtydligar är jag inte den som är den. Det jag reagerade på var att kommentaren låter förvillande lik den utbredda uppfattningen att hushållsarbetet är kvinnans sak i första hand. För att delegera krävs det ju som bekant att man är huvudansvarig för en uppgift. Annars kan man inte ge ansvaret till någon annan.

Det är för övrigt första meningen i min kommentar som egentligen behandlar den anonyma kommentaren. Resten är tankar kring hur jag reagerade när jag läste den och andra liknande blogginlägg på nätet. Sist en debattartikel som jag tycker är intressant. Inga angrepp här alltså!

Carin Lidman sa...

Gräsklippningen som jag har huvudansvaret för, har jag delegerat - till mina barn. ;-)
Visst ska man dela på bördorna - om man har någon att dela med...
Just nu delar vi på lördagsgodiset...:-)