måndag, juni 04, 2007

Slutet på begravningsbyrån och moderaterna och jämställdheten


Världens bästa tv-serie har tagit slut: "Six feet under". Grät en skvätt efter sista avsnittet och grubblade över Ruths visdomsord: "Du ska göra dina egna val."
Något som jag måste bli bättre på. Men i morgon ska jag göra något som jag har valt av egen fri vilja: åka på klassresa till Leksand med en sjätteklass. Det ska bli så roligt och jag ska åka jättemycket vattenrutschbana och tjattra med 12-13-åringar och sova illa i campingstugan,

Så till något helt annat:

Citat från Ekot 2/6

”Moderaterna har inte klarat det interna jämställdhetsarbetet. Det anser moderatkvinnorna och kräver att 40 procent av partiets ledande poster går till kvinnor. Av de moderater som är kommunstyrelseordförande är 71 män och 21 kvinnor.
Även om 45 procent av partiets medlemmar är kvinnor, är det bara 24 procent som fått ordförandeposter i kommunstyrelser.
- - -
Moderatkvinnorna kommer på partistämman att kräva att partistyrelsen tar fram en jämställdhetsstrategi. Målet är att 40 procent av de ledande positionerna ska gå till kvinnor, berättar Magdalena Andersson, riksdagsledamot för moderaterna och ordförande för moderatkvinnorna.”

Undran:
Hur var det nu - var det inte moderaterna som var emot kvotering i bolagsstyrelserna? Håller de på att ändra uppfattning? Det är i så fall på tiden - verkar de också tycka själva.

1 kommentar:

Martin Karlsson sa...

Hej Carin,

Kommentarsfunktionen stängdes tyvärr av innan jag fick chans att svara på dina frågor på oppositionen.se. Här kommer alltså svaren:

1. Om nu denna blogg är så ointressant - varför bemödar man sig med att läsa den? Och replikera?

Jag har läst den på jakt efter en idédebatt inom socialdemokratin, eftersom jag är nyfiken på vilket håll partiet nu utvecklas åt. Jag kommenterar när jag förskräcks över den låga nivån på diskussionen inom Sveriges största och viktigaste parti.

2. Vad grundar Martin på att “arbetarrörelsens bildningsideal kastats ut och ersatts med bildningsförakt”? Konkreta exempel och belägg skulle vara fint.

Det finns en uppsjö av exempel. Ta en titt bland de hundratals bloggarna på s-info. Där används utrymmet nästan uteslutande till att smutskasta politiska motståndare. Peter Kennerfalks rasistiska utfall är bara toppen av ett isberg av mobbing och demoniseringar.

Men kanske har jag fel. Kanske är dessa stöddiga individer som så öppet koketterar med sin okunskap i själva verket inte representativa för dagens socialdemokrati. Det är ju därför jag frågar var man kan finna en mer djuplodande diskussion!

3. Det är ett väldigt hackande på hur folk stavar och skriver nu för tiden.

Det kan ju i och för sig höra ihop med att det nu för tiden finns fantastiska hjälpmedel för den som har svårigheter med stavningen. Att inte använda dessa framstår som arrogant och för oss tillbaka till punkt 2 ovan.

Jag känner flera dyslektiker som nu kan dölja sina handikapp perfekt tack vare ordbehandlarnas hjälp.

Vad gäller stilistik och grammatik är det möjligtvis lite klurigare - inte minst med tanke på att det finns många svenskar numera som har svenskan som andraspråk.

Fast jag tycker nog ändå att man kan ställa vissa krav på dem som i ett offentligt sammanhang arbetar med det skrivna ordet som redskap - journalister, politiker, forskare osv. Tycker inte du?