tisdag, december 05, 2006

Mamma, varför snöar det aldrig!

Jag vill ha snöööööööööööööö.
Jag är dötrött på allt regnande.
Jag vill ta fram mina skidor och glida fram under snötyngda granar och susa över glittrande åkrar. Jag vill höra knarret under kängorna. Känna kylan i näsborrarna.
Skotta mig svettig. Få ont i rumpan av pulkåkning. Åka långfärdsskridskor i Björnösundet.
Vad är det här?! Å vi som ska åka till Sälen och åka skidor i jul! Vi lär ju få vada i lera istället.
Jag älskar vintern. Riktiga vintern.
Jag får emigrera Sydpoolen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ibland blir vintern så här, särskilt i december. Det har hänt förr. De långa vågorna i atmosfärens cirkulation låser sig ibland månadsvis. För närvarande är det extremt kallt i Alaska. Det nuvarande milda vädret pågår i större delen av Europa. Alperna saknar snö, Sierra Nevada har ynka 2 km snöpist. I Norge har det inte varit så lite snö så här års sedan 1930-talet. Det har således varit likadant förr. Statistiskt sett lär det nog dröja till in i januari innan det blir kallare och snöigare. Men i statistik ingår ju extremvärden./Mona