söndag, december 17, 2006

Genvägar är senvägar också för Herrens änglar




-Hur ska det nu bli med julen?
Ärkeängeln Gabriel hade råkat ut för ett delikat dilemma. När han var på väg till en tjej med jordens överraskning, hade han hamnat bokstavligen i kläm. Tjejen, som var runt 15 och ganska nyss hade blivit könsmogen skulle bli med barn. Och det trots att hon aldrig gjort det än. Men Gud hade bestämt att han vill spela den här tjejen ett spratt.
Flickan som hette Maria, var just den här helgen på en veckoslutskurs hos de tre vise männen i deras lilla bruna stuga i österland. Maria var nämligen mån om att skaffa sig en utbildning så att hon skulle kunna fixa sin egen försörjning i framtiden.
Ängeln Gabriel, som hade fått i uppdrag av Gud, att komma med graviditetsbeskedet till Maria hade först varit hem till henne, men där fått veta att hon var borta över helgen. Så han var rejält försenad. Han ville ju hinna förvarna Maria innan hon drabbades av illamående konstig trötthet och foglossningar. Så när han väl fick syn på den bruna lilla stugan, tog han sikte på skorstenen och störtdök mot den.
Men, men, det gäller att ha koll på landningsbanorna även för Herrens ängel. Så nu satt han fast som gjuten i tegel och kristyr. Vingarna var förstora för att gå ner i skorstenen.
De tre vise männen och Maria hade fått avbryta de avancerade studierna i matematik och astronomi, eftersom det plötsligt hade börjat ryka in så kraftigt så att de nu inte kunde se sina uträkningar. Baltasar sprang bort för att hämta sotaren medan Melker, Kaspar och Maria gick ut för att få frisk luft.
Sedan den dagen har många av världens kvinnor fått både bättre preventivmedel och undervisningslokaler. Men vita änglar kan vi fortfarande se fastgjutna på skorstenar runt om i världen.
Och julen, den tar sig in överallt, hur man än värjer sig.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Djupt. Eller så är jag bara trött.

Carin Lidman sa...

Djupt?
Det här är trims och trams på hög nivå!
Djupsinnigheterna övergav jag när jag blev refuserad av Lyrikvännen vid 11 års ålder.

Anonym sa...

Eftersom jag lanserade två alternativa teorier om din pepparkakshustext och du avfärdar den första, så håller jag fast vid den andra. Jag är förresten fortfarande trött.

Anonym sa...

Jag diggar dig som fan!

Anonym sa...

Se det var en riktig legend!
Jag gissar att Gabriel ropade sitt meddelade genom skorstenen och att Maria sedan bad de tre vise männen att ta en stege och hjälpa ner Gabriel. Dels var hon nog auktoritetsbunden visavi Gud och dels hade hon en humanitär inställning, som även fick gälla för änglar./Mona