måndag, mars 03, 2014

Äldrefokuset

Senaste veckan har jag fått prata äldreomsorg två gånger i tv. Senaste gången i TV4:as riksnyheter i går kväll. De hade snappat upp att jag varit med i SVT:s regionala sändningar och blivit intervjuad om hemtjänst och nu skulle de ha en politikerröst till sitt Stockholmsreportage om digitala tidsmätningssystem inom hemtjänsten. Lite konstigt blev det tyckte jag. Hade de ingen stockholmspolitiker som kunde svara?
Men som gammal journalist jag är så nobbar jag aldrig när en journalist ringer... ;)

Fokuset på äldreomsorg fortsätter denna vecka. I morgon ordnar först Humana ett seminarium om framtidens äldreomsorg med rubriken "Västerås utmaningar och möjligheter" - där bland annat jag ska medverka. På Culturen. På eftermiddagen har SPF en politikerutfrågning i kommunfullmäktigesalen och har bjudit in mig och Elisabeth Unell, som är gruppledare för moderaterna.

I dag har förresten kristdemokraterna en lång debattartikel i vlt med 12 punkter som de vill förverkliga i kommunpolitiken nästa mandatperiod. Men inte en enda av dem handlar om äldreomsorg (förutom en som handlar om mat där äldreomsorgen nämns tillsammans med skola och andra verksamheter).
Ganska så anmärkningsvärt tycker jag för ett parti som vill hävda att äldreomsorgen är deras paradgren och har posten som äldreminister i regeringen. Men tydligen är det en nedprioriterad fråga med den nya ledningen för kd i Västerås.






Inga kommentarer: