torsdag, februari 20, 2014

Pilfinkar och kajor

Snart lite sportlovsledigt. Måtte det nu ligga snö kvar i mina favoritspår, annars blir Carin ledsen.
---
Gjorde min 45:e (?) pryodag i fredags, då jag var på ett gruppboende för demenssjuka på Råby: Pilfinksgården. Ett boende som fick en del anmärkningar vid äldrenämndens granskning för drygt ett halvår sedan. Men nu pågår ett noggrant förbättringsarbete där med ökad grundbemanning, utbildning för personalen, ny arbetsterapeut som brinner för trädgård och utevistelse. Bland annat.
Men maten fick inga höga poäng av personalen. Få grönsaker och ibland för lite mat. Men det hade i alla fall blivit bättre sedan den förra utföraren hade boendet och maten för hela helgen levererades redan på  fredagen. Nu kom maten ett par gånger varje dag. Men kanske vore nästa steg att maten lagades på plats, funderar jag. En del boenden klarar det utan att ha stora kök och att det kostar extra.
Men det där är en sak man kan fundera över. Är det undersköterskornas uppgift att laga mat på ett äldreboende? Bra eller dåligt? Det beror på vad man gör av det.
---
Den senaste veckan har det rapporterats en del i media angående hemtjänsten. Bland annat i vlt där jag blev felciterad. Det stod att jag inte hört klagomål från personal i hemtjänsten om arbetssituationen, men självklart har jag det. Idag var det en rättelse i tidningen, på sidan 2.

 Utförarna har svårt att få ersättningen att räcka till, det går ut över arbetssituationen. Personalen får scheman med pressade gångtider mellan brukarna. Tider som kan bli omöjliga att hålla en dag som denna då det har snöat och är svårt att cykla. Jag tycker inte det är hållbart. Ersättningen ska ses över. Men det är inget som går snabbt. Äldrenämnden har en pressad budget och vi har inga pengar att skjuta till utan att någon annan verksamhet drabbas. Men min åsikt är att äldreomsorgen behöver få större resurser. Frågan är från bara var de ska tas. Från skolan? Nä, ingen bra idé. Snöröjningsbudgeten? Kanske inte så bra. Simhallar och bibliotek? Nähä, inte det heller. Höja skatten då? Somliga säger ja och andra säger nej. Vad säger du?

---
Utanför fönstret tjattrar inga pilfinkar. Däremot hörs kajornas dödsångestläten. I högtalare. Inspelade. Det ska hålla kajorna borta från träden på Munkgatan så folk slipper få sin bilar nedskitade. Undrar hur länge det dröjer innan kajorna överlistat tekniken och allt är tillbaka som förut? Illa låter det i alla fall var 15:e minut.
.



Inga kommentarer: