fredag, februari 07, 2014

Lågt och högt

Det här uppdraget som jag har förmånen att ha, har verkligen sina upp- och nersidor.
Veckans nersidor var två inlägg i kommunfullmäktige igår.
Det ena från folkpartiets Bengt-Åke Nilsson som sa att de rödgröna borde "kölhalas" för att de inte gör något för att förbättra för cityhandeln. Själv föreslog han fria parkeringar på lördagar.
Jag besvarade honom att välkomna honom till Tekniska nämnden och berättade om allt vi gör där för att utveckla city och att jag ska presentera honom för stans främsta experter på parkeringar, som finns just på tekniska kontoret. Tidigare under kvällen hade nämligen Nilsson blivit invald som ersättare i tekniska nämnden...

Andra lågvattenmärket stod Marcus Jakobsson (M) för när han gick upp och sa att de som är kunder i kommunens verksamheter, till exempel äldreomsorg, är de mest missnöjda.
Jag undrar hur mycket han är ute i verksamheterna. Några av de bästa äldreboendena i staden drivs av kommunen: till exempel Ankaret, Björkbacken och Hökåsen för att nämna några.

Två av veckans höjdpunkter kom från två av våra invånare. Ett från en 93-årig man som ringde mig i måndags bara för att tacka för allt bra kommunen gjorde: Själv hade han nu fått färdtjänst, och när hans fru levde och bodde på ett äldreboende hade hon fått väldigt fin vård och omsorg.

Den andra höjdpunkten kom i form av ett tackbrev från sonen till en 100-åring som jag uppvaktade i veckan. Sonen hade skrivit i sin mors namn:

"Så ber jag Er framföra mitt hjärtliga tack till Äldrenämnden och Västrås Stad för all omsorg, inte bara på min 100-årsdag, utan för alla dagar dess för innan och efteråt. Ni är de gamlas värn och trygghet, som vi gamlingar förlitar oss på. På samma sätt som de gamla en gång förlitade sig på min egen generation och ni i er tur ska förlita er på dem som kommer efter er. Så står vi alla tillsammans i ett långt led, genom åska, brand och och ökensand till gemensam trygghet och glädje genom generationerna. Tack än en gång för att ni bryr er."

Den 100-åriga damen i fråga bor på ett äldreboende som drivs av den kommunala utföraren.


Inga kommentarer: