lördag, december 28, 2013

Lagom med jul

Har haft en lagom jul. Lagom med mat, med veganskinka, vegetarisk jansson och kålrotslåda och läckra närproducerade ostar.
Jansson blev jättegod. Veganskinkan hoppar jag nog över nästa år och även kålrotslådan. Men ostarna var fantastiska. Ångrade att jag inte gjorde de vitlöksfrästa brysselkålen som jag hade förra julen. De var mums.

Hade lyckats dra ner på paketen i år. Men jag vet inte om det märktes.
Det enda totalt misslyckade är väl den här avsaknaden på snö. Inte en enda mil på skidorna har det blivit. Vad är det för mening med vintern om det inte kommer snö? Faktiskt så blir den helt totalt meningslös. Bara blöt och mörk.
Men i fredagsmorse lyckades jag och barnenåka pulka på den lilla snön som kommit vid torpet.

---
Strax före jul var jag ute och gjorde en halv pryodag hos hemtjänstutföraren Viskos. Den här gången fick jag följa med hem till en kvinna som hade boendestöd och skulle ut och klara av hela julhandeln på sina två timmar hon hade till förfogande. Det var en resa. De här personerna som har boendestöd kan till exempel  ha ett psyksikt funktionshinder eller vara förståndshandikappade och dem kör man inte med hur som helst. Försöker man jäkta blir det bara tokigt.

Passade på att fråga chefen för Viskos om hon hade svårt att få ersättningen att räcka. Men nej, det hade hon inte. Och inte drygade de ut kassan med hushållsnära tjänster som annars brukar vara förklaringen. Nej, det hade de visserligen blivit godkända för, men hon hade inte hunnit börja marknadsföra det än.
- Jag tror att det fungerar för jag har inte möten varje morgon. Och så låter jag personalen planera sin tid själv, förklarade chefen.
Och så jobbade hon också själv ute i verksamheten.
- Ja, jag ha några kunder som jag inte kan släppa. De släpper inte in någon annan än mig, förklarade hon.

Inga kommentarer: