I dag var det dags att nyinviga Munkgatan som byggts om under sommaren. När jag började som ordförande i tekniska nämnden för tre år sedan fick vi se skisser på hur Munkgatan skulle byggas om. Någon ny cykelbana fanns inte med. Men det blev det ändring på. Nu finns både cykelbana och plats för människor, bussar och en och annan bil.
Välkomna
hit!
Platsen där
vi står idag är historisk på flera sätt. Här grundades ett dominikanerkloster
på 1200-talet. Det revs på 1500-talet av Gustav Vasa som använde en del av
stenen när slottet byggdes om.
Platsen där klostret byggdes var en liten ö som kallades Munkholmen, och för att komma dit fick munkarna ta sig över Lillån som går där Munkgatan går idag. Bron över ån fanns ungefär där Erik Hahrs gata går idag.
Platsen där klostret byggdes var en liten ö som kallades Munkholmen, och för att komma dit fick munkarna ta sig över Lillån som går där Munkgatan går idag. Bron över ån fanns ungefär där Erik Hahrs gata går idag.
Genom
århundradena flöt Lillån som ett bihang till Svartån och allteftersom åren gick
orsakade den allt mer bekymmer. I slutet av 1800-talet var Lillån en förorenad
del av staden eftersom det bland allt annat låg garverier och metallfabrik
längs åkanten. I början av 1900-talet lades Lillån därför i en kulvert som
fylldes igen och blev till den avenyliknande gata som fick namnet Munkgatan.
Allt eftersom
åren gått har Munkgatan lite grann fått karaktären av en bakgata. Inför att
busslinjenätet i Västerås lades om i augusti behövde gatan en ordentlig ombyggnad
för att klara den ökade busstrafiken, och då passade vi också på att snygga upp
och modernisera gatan. I buss-sammanhanget vill jag passa på att inflika att på
Munkgatan körde den första omnibussen när busstrafiken började på 1920-talet.
Ovan mark
syns en hel del förändring sedan arbetena satte igång i somras, men om ni
tittar efter ordentligt så ser ni att det nya smälter väldigt väl in i det
gamla.
Det har det
blivit ljusare i änden mot Kopparbergsvägen, men framförallt har det blivit en cykelbana
så att cyklister kan ta sig fram på ett mer säkert sätt till och från
Kopparbergsvägen. Det har varit möjligt genom att ett körfält för bilar tagits
bort. Framför ACC har utrymmet gjorts större så att det inte ska bli så trångt
på trottoaren.
Ja, det är stora förändringar på ovansidan,
men de största arbetena har nog ändå skett under jord.
Fjärrvärmerören som lades ner på 50-talet har förnyats, det har lagts nya elledningar och markvärmen har fått nya ledningar.
Fjärrvärmerören som lades ner på 50-talet har förnyats, det har lagts nya elledningar och markvärmen har fått nya ledningar.
Allt som
allt har detta kostat 16,1 miljoner men kostnaden delas av Mälarenergi,
fastighetsägaren Carlyle och Västerås stad. Västerås stads, eller rättare sagt
skattebetalarnas kostnad i det här viktiga bygget har därför begränsats till cirka
3 miljoner.
Jag vill
tacka alla inblandade för ett mycket gott arbete under svåra och pressade
förhållanden. Det har varit komplicerat att göra så här stort arbete på en
begränsad yta där det är så mycket trafik, men alla har arbetat mycket bra och
målmedvetet för att slutresultatet skulle bli bra, och ni har verkligen
lyckats. Ett stort tack till er alla.
Med det är
det dags att lyfta undan staketet och förklara nya Munkgatan för öppnad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar