söndag, augusti 18, 2013

Nu kör vi!


Idag var en stor dag.

Västerås nya busstrafik med nya linjer, tätare turer, och rakare väg är infört.
På stan rullar nu också nya bussar. Vilken linje det är visas med både färg och nummer.
En sådan här stor omgörning har inte gjorts sedan busstrafiken infördes i Västerås på 20-talet.
För de allra flesta innebär detta en stor förbättring.
Men några får längre till sin hållplats.
 Däribland jag. På vardagar på dagtid. Ja jag har inte bussen närmre på helgen. Men det fina är nu att nu är det alltid samma buss. Dag som natt, helg som vardag.
Förr, ja fram till igår, hade jag en buss på vinterhalvåret på vardagar, väldigt nära, fast den gick inte på kvällen. Då fick jag gå betydligt längre. Likaså om jag skulle åka buss på helgen. Fast efter klockan 11 på söndagar behövde jag inte gå riktigt lika långt. Men den bussen gick olika sträckningar på helgen och vardagar. Ja ni hör ju. Inte en människa kunde ju hålla reda på det.
Enklare, oftare, snabbare! Det är Smartkoll.

Det var sol och mycket folk på invigningen. Kaffe, festis och bakelser med linjenummer.
Allsång med Janke (på bussen också), tal av mig, Ulla Persson (S) Kommunstyrelsens ordförande, Tommy Levinsson (S) , landstingsråd och ordförande för kollektivtrafiknämnden och Elisabeth Unell (M), andre vice ordförande i kommunstyrelsen.
Det har varit en lång förberedelsetid. Arbetet började under förra mandatperioden, 2008.
Men det var vi som rodde det i hamn under den här mandatperioden.
Och vi Socialdemokrater vill mer. Nästa steg blir att förlänga de så kallade servicelinjerna, så att de går fram till klockan 20.00. De är ett komplement till stadslinjerna som går hela trafikdygnet.

Efter invigningen var det dags att ta hand om resten av vinbären, och snart är sommaren inkapslad i burk och flaska.

Inga kommentarer: