onsdag, maj 16, 2012

Betong bättre än luft

I går presenterade vi rödgröna vårt budgetförslag för 2013 i Västerås och den borgerliga alliansen sitt. Vi rödgröna lägger 7,7 miljoner mer till äldreomsorgen. Detta för att kunna fortsätta utveckla vår tekniksatsning inom äldreomsorgen, att kunna bevara och utveckla de förebyggande insatserna som mötesplatser, bättre mat för äldre, förebyggande hembesök, arosfixare med mera. Alliansens förslag innebär att äldrenämnden måste spara. Spara på förebyggande verksamhet eftersom det är det enda som går att spara på. Resten är uppbundet i avtal. Hur tänkte dom då?
I dagens vlt skriver folkpartiet att de vill  ha ett nytt äldreboende klart 2013. Ja, jag säger inte emot. Det skulle jag också velat ha haft. Problemet är dock att alliansen aldrig satte igång arbetet under förra mandatperioden. Inga nya planer eller förberedelsearbete sattes igång vilket idag har lett till att vi har en bristsituation. Att bygga tar tid. Det gäller att ha framförhållning. Om detta tjatade jag förra mandatperioden när jag var i opposition. Vad fick jag till svar: Jo." Vi har tillräckligt med äldrebostäder nu. Vi behöver inte bygga eller planera för något nytt. "

Så fort vi fick en ny rödgrön majoritet satte planeringen fart. Inom kort ska kommunen besluta om det förfrågningsunderlag som ska gå ut för det nya äldreboendet som ska byggas på Bäckby. På grund av arkeologiska fynd har tyvärr bygget blivit försenat. Det är sånt som händer ganska ofta i Västerås, därför måste man planera i tid. Något borgarna inte gjorde.
Nu säger man att "häpp: bara vi använder lagen om valfrihet även på särskilda boenden så ska det gå fort som tusan."
Ehhhh... hur då tänkte man sig?. Vad jag vet behövs fortfarande detaljplaner och förfrågningsunderlag tas fram. Bygglov beviljas. Eventuella arekologiska fynd grävas ut. Eventuella överklagandenn behandlas.
Nej.Alliansen bygger luftslott, eller snarare luftäldreboende.
Till skillnad från dem tar vi rödgröna ansvar för framtiden. Startar en långsiktig planering, sätter spaden i jorden och värnar om de förebyggande insatserna så att äldre ska hålla sig friskare längre.

3 kommentarer:

Ulf Larsson (FP) sa...

Hej Carin!
Kul att du läser Bengt-Åke Nilssons artiklar på VLT debatt. Han är inte riktigt överens med dig om historiebeskrivningen:

När de rödgröna övertog ansvaret i november 2010 var tillgången på platser i äldreboenden god. Men vis av erfarenheten från 2006 när Västeråsalliansen övertog ansvaret då kön var mer än ett halvår lång uppdrog jag som ordförande för Äldrenämnden sommaren 2010 till staben att ta fram förslag på tomter lämpliga för äldreboenden.

Hösten 2010 presenterade staben förslag på fyra tomter. Men de rödgröna som övertog ansvaret underlät att göra något åt saken under ett helt år. Detta är knappast något som Västeråsalliansen kan lastas för.

I nuläget hoppas jag att vi tillsammans med hjälp av otraditionell planering och Lagen om Valfrihet (LOV) snarast kan ge klartecken för start för byggande av ett nytt äldreboende med sikte på inflyttning under slutet av 2013. Men detta kräver att de rödgröna i likhet med Folkpartiet Liberalerna vill anslå medel för detta i budget 2013.

Bengt-Åke Nilsson (FP)
2:e vice ordförande i äldrenämnden

Carin Lidman sa...

Jag tycker ju i och för sig att på en blogg ska man skriva sina kommentarer själv och inte anlita ombud men jag är generös. :)
I slutet av förra mandatperioden presenterade staben fyra möjliga tomter. Något uppdrag att sätta igång en projektering togs aldrig. Däremot tog vi tag i frågan efter vi tillträtt 1 november 2010. Den 24 maj var framtidens särskilda boenden uppe för beredning i äldrenämnden, den 23 augusti för beredning igen och 27 september togs beslut om förprojektering.
Jag tycker inte det är att underlåta att göra något. Snarare är det bra mycket mer än vad Västeråsalliansen gjorde under sina fyra år för att planera för framtiden. Samtidigt pågår ett förberedelsearbete i samarbete med fastighetskontoret och i dialog med fastighetsägare om vilka boenden som går att förändra och byggas ut. Det är viktigt att skicka rätt signaler.
Att tro att lagen om valfrihet skulle varea ett snabbfix är att bortse från verkligheten att även detta kräver förfrågningsunderlag, detaljplaner, bygglov, byggplanering . Dessutom har vi ännu inget politiskt beslut om att införa valfrihetsmodellen på särskilda boenden. Däremot pågår en utredning om detta precis enligt tidigare beslut i kommunfullmäktige. Jag tycker man ska avvakta den process som är beslutad i demokratisk ordning.
Folkpartiet försöker nu lasta de rödgröna för sina egna tidigare tillkortakommanden.

Anonym sa...

Jag ber om ursäkt att jag var otydlig. Det är helt och hållet Bengt-Åke Nilssons ord. Jag har bara agerat mellanhand mellan hans mejl och din blogg.

Mvh, Ulf Larsson (FP), politisk sekreterare i Västerås stadshus