tisdag, januari 31, 2012

Äldreomsorg i ropet

Det har varit mycket äldreomsorg i medierna sista veckan. Bra. Den behöver få ökad uppmärksamhet. Med allt fler äldre, allt fler som lever längre, hinner utveckla demenssjukdomar och äldre som lever med funktionshinder kommer äldreomsorgen att kosta allt mer, särskilt om vi inte ska försämra den. För vi vill väl att alla ska få komma ut även när de blir gamla och inte orkar ta sig ut själva, eller få god mat, även när de inte klarar av att laga den själv längre. Och en meningsfull vardag. Eller vill vi inte det? Det kostar pengar. Vem ska betala? Ska man ha rätt till allt detta oavsett vad man har för inkomst?
Ja, jag tycker svaret är givet. Självklart har alla rätt till en meningsfull vardag, god mat, god vård och omsorg och få komma ut varje dag om man vill, oavsett vad man har i pension. Men då måste vi alla vara med och betala. Efter förmåga givetvis.

Här är ett inslag om de ökade kostnaderna för hemtjänsten som sändes i Tvärsnytt i dag. Bra inslag förutom att reportern inte har fattat vad jag heter! Hur svårt kan det va. Jag heter Carin och inget annat! När jag gick på journalistutbildningen fick jag lära mig att något av det viktigaste var att namnet var rätt och rättstavat.

Även vlt hade en artikel om hemtjänstkostnaderna i lördags, men tyvärr har de inte lagt ut den på webben.

En annan nyhet som Tvärsnytt hade igår var att vi rödgröna i äldrenämnden vill använda stödet till servicehusrestaurangerna på ett bättre sätt. Bättre och miljövänligare mat önskar vi till våra äldre.
Läs hela pressmeddelandet på den rödgröna bloggen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra jobbat Carin!

Carola