fredag, mars 25, 2011

Talardebuten på kongressen

Har gjort min debut som ombud i talarstolen på en s-kongress i eftermiddag.
Puh, var rätt nervös, men av alla glada tillrop att döma tror jag kan känna mig rätt nöjd. Hittills är jag den enda från Västmanland som varit uppe.
Känner mig rätt trött efter en dags kongressande. Det tar på krafterna att göra talardebut och välja ny partiledare.
Det kändes sorgligt med Monas avskedstal och det var många ögon som tårades. Men det kändes bra att välja Håkan till ny partiledare. Det blir bra det här.
Nu ser vi framåt.
Och den närmsta framtiden ska tillbringas tillsammans med några andra partidistrikt som är inbjudna till Stockholms partidistrikts tillställning på ABF.

Det här talade jag om:
Partikamrater!
Jag bor i Västerås. Det Västerås som SVT:s Dokument Inifrån hämtade några av sina exempel från i ett program för en månad sedan. Det Västerås som har en hamburgerrestaurang där ungdomar som inte vill vara på jobbet gratis tvingas skura herrtoaletten med tandborste. Det Västerås där det finns en livsmedelsbutik där ungdomar förväntas komma en timme före utsatt arbetstid utan lön. Så ser arbetsvillkoren ut för en hel generation i dag.
När jag var ung, yngre än vad jag är nu, på mitten av 80-talet extrajobbade jag också på loven och efter gymnasiet. Som chokladarbeterska på Marabou, som vårdbiträde på Tensta Servicehus och som restaurangbiträde på Partena. Jag fick jobba heltid. Med heltidslön. Jag fick OB-ersättning, semesterersättning och kafferaster.
För dagens 20-årinar är det lika främmande som att inte ha en mobiltelefon.
Dagens unga betraktas som en sorts halvmänniskor. De erbjuds deltid, orimliga arbetsvillkor och förväntas jobba för halva lönen eller gratis.
Det är så det har blivit i ett land som styrs av kortsikitiga vinstintressen.
Jag vill ha ett Sverige som styrs av solidaritet, jämlikhet och rättvisa. Jag vill ett Sverige där unga betraktas som hela, fullgoda människor med en arbetsmarknad med rättvisa och humana arbetsvillor. För vad ska unga annars tro på om de inte kan tro att där finns en framtid för dom.
Därför stödjer jag kriskomissionens rekommendationer att arbetstidsfrågan för bli föremål för lagstiftning. OCh att vi Socialdemokrater som styr i kommuner och landsting har ett stort ansvara att i upphandlingar kräva bra arbetsvillkor. Vi socialdemokrater som har förmånen att styra i kommuner och landsting har ett stort ansvar att visa att vi verkar för rättvisa och jämlikhet.

Inga kommentarer: