torsdag, januari 28, 2010

Hänt i veckan












I måndags kväll var vi ett 20-tal personer ur den blivande s-gruppen i kommunfullmäktige som träffades i fullmäktigesalen i Stadshuset.
Alla fick göra en presentation av oss själva och sedan berättade Britt Sandström, som är gruppordförande i dag lite kort om hur det går till i fullmäktigesalen.
Jag tror det här kan bli ett bra gäng med bra sammanhållning. Men då gäller det att vi medvetet bygger ihop laget och att de med lång erfarenhet vill ta hand om oss nykomlingar och bjuda in oss. Men bara alla "gamla rävar" är öppna för lite metodiskt arbete kommer det här bli en toppengrupp med god stämning där vi stöttar varandra.

I tisdags kväll höll jag kurs i mediahantering med kandidaterna i Sala arbetarekommun. Kurs låter lite ambitiöst. Snarare ett samtal kring hur media funkar och sen fick kandidaterna öva själva på varandra. Kul! Det blir alltid så mycket snack vid såna här tillfällen. Alla har synpunkter på massmedia.
Som vanligt kom den här åsikten fram: "Tidningarna är borgerliga, de skriver mycket mer om borgarna än om oss. Om det var vi som hade styrt då hade vi fått skit för det här och det här och det här."
Jag brukar svara: Jag slår vad om att borgarna säger samma sak - fast tvärtom...

I kväll ska jag till Malmabergs s-förening och presentera utkastet till Politiska riktlinjer för Västerås stad. Vi är en grupp som har lagt ner mycket jobb på det här, där många har varit inblandade. Hittills har jag fått höra allt från "jättebra" "bästa programmet" till "ordbajs" "jävla skitprogram - det sämsta någonsin". En sak är tydligt säker. Det verkar väcka känslor inom de egna leden...
I mars ska riktlinjerna antas på årsmötet. Tiden känns knapp.

Inga kommentarer: