torsdag, augusti 06, 2009

Ängsö - och sen?

- Vad tycker du som Västeråsare om Ängsö? Tycker du att det är rätt att kommunen ska gå in med pengar i det?
Kollegans fråga fick mig att fundera.
Naturreservatet Ängsö som idag drivs av den konkursmässiga Westmannastiftelsen är enligt mitt tycke det vackraste Västerås har. Det är där jag har mina favoritklippor att bada från. Där i den mjuka skogen växer sig blåbären sig stora och saftiga. Stigarna slingrar sig genom den knotiga skogen.
Liksom många andra Västeråsare, tycker jag att detta rekreationsområde är fantastiskt och att det är viktigt att det fortsätts att skötas om och vara tillgängligt för alla.
Den moderata ledningen i Västerås stad ställer sig kallsinniga till att ta över Ängsö. De vill sälja ut hela området till en privat aktör.
Vi socialdemokrater har ännu inte tagit offentlig ställning. För frågan är svår. Är det rätt och riktigt att en kommun ska köpa ett naturreservat där man dessutom får ett gammalt slott på halsen? En kommun bör ju lägga pengar på äldreomsorg, skolor och boende för funktionshindrade. Men en kommun har också en uppgift att värna om annat som invånarna mår bra och utvecklas av. Därför går också skattepengar till bibliotek, ishockeyrinkar, badhus, ridhus. Och kanske ska de även få gå till att fortsätta att värna om ett fantastiskt område där ekarna viskar om århundranden och Mälaren svalkar heta sommardagar?

Inga kommentarer: