lördag, september 29, 2007

Vårdnadstvist

Har just skrivit svar på Bengt-Åke Nilssons insändare i dagens vlt, som var en replik på min insändare i torsdags om vårdnadsbidraget. Nilssons finns inte att läsa i deras nätupplaga. Men mitt svar kan ni få läsa här:

En sosse kan också vara mamma…Nej, jag ”glömde” inte att nämna att jag är socialdemokrat. Det är jag också. Men först och främst är jag mamma till mina tre barn, och en kvinna som reagerar på orättvisor, ojämlikhet och förslag som leder till ökad ojämställdhet.
Det är bra att folkpartiet värnar om förskolan. Därför är det trist att det nu stödjer en sådant starkt orättvist förslag som vårdnadsbidraget och agerar stödparti åt andra partier som vill urholka förskolan .
Vårdnadsbidraget leder inte till att ”varje familj själv kan bestämma om omsorgen av sina barn” som folkpartiet påstår. Vilken verklighet lever ni i, som kan tro nåt sånt? Det är bara de som redan har råd att vara hemma ändå - som har någon som försörjer dem - som kan utnyttja det.
Frågan kvarstår: Vilka är det som får betala för att de som redan har det bra, ska få det ännu bättre?
Carin Lidman,
morsa, västeråsbo, skattebetalare, sosse bland annat…


Lite komiskt är det att det är äldrenämndens politiker som debatterar vårdnadsbidraget...

Var på middag med barnen hos en gammal kompis igår. Där spelade vi ett kul spel, corounne, som jag aldrig fick spela när jag var liten för det var mina storabrorsors och jag ansågs alltid vara "för liten". Inte konstigt att ojämställdhet och diskriminering gör mig förbaskad...

4 kommentarer:

Anonym sa...

fast det var väl inte bara nilsson som hade skickat in? det var väl någon folkpartist från förskolenämnden också? hon som också sitter i fullmäktige? eller?
//larsa

Carin Lidman sa...

Asch,
man ska inte förstöra en bra historia med såna där små petitesser.
/Tips från en storyteller

Anonym sa...

ah ok carina, men hon verkar bra trots att hon är partist! men du har kanske rätt! kanske rätt att trixa lite med storyn...?? tycker att det är bra dock att det kommer in lite fler på den politiska arenan...hon är rätt ny har jag för mig. var in på hennes hemsida nyss...förskolan verkar vara hennes grej...Lycka till med träningen...// larsa igen

Carin Lidman sa...

Nej nej, "Trixa med storyn" ska man aldrig göra. Du har givetvis rätt. Jag känner inte Hanna Paavola Önnebro, som fp-aren i fråga heter. Men om hon värnar om en bra förskola är det jättebra. Synd bara att de samtidigt stödjer vårdnadsbidraget.
Tack för dina lyckoönskningar!