tisdag, april 03, 2007

Miljöhyckleriet


"Jag tänker på miljön. Titta jag stänger av min limosin när jag väntar på en kund."
Citat från en limosinchaufför i New York. Det kunde ha varit vem som helst i vårt avlånga land av miljöhycklare.
"Se, jag tänker på miljön. Jag tar bilen till tåget."

Eller

"Se - jag tänker på miljön. Jag byter alla mina lampor mot lågenergilampor, men skaffar samtidigt lite nya elektriska prylar."

Vad är det för fel på räfsor och sopbortstar? På teknikförvaltningen i min hemstad liksom i alla andra fastighetsförvaltningar vet man inte ens vad en räfsa eller borste är längre. Nej, alla ska ha såna där blåsrör som går på nån slags "miljödiesel" och låter för jävligt.

Jag är så trött på alla som låtsas som om de bryr sig om miljön, men inte har tänkt på att de själva kanske borde göra nåt för att verka trovärdiga.

Nu ska alla bry sig om klimatfrågan - samtidigt vojar sig samma människor över när trafikförsäkringen blir dyrare och reseavdragen sämre. Eller äter hellre importerat oxkött än lokalodlade bönor. Samtidigt som det går så trögt att lägga pengarna på fler och bättre järnvägar än på bredare motorvägar.

Och varför har man motorgräsklippare, två bilar, två motorcyklar, flygresor flera gånger om året, högtryckstvätt, kompressor, två tv-apparater, tv-spel. två datorer, 500 batteridrivna leksaker, minst fem lampor i varje rum, kaffebryggare, bakmaskin, hushållsmaskin, borrmaskin, slipmaskin, ogräsbrännare, dvd, ett antal radioapparater, dammsugare, tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, spis, kyl, två frysar, mikro, stereo, mobiltelefoner, vanliga telefoner, uppladdningsbar tandborste.
Nej.
Jag är inte ett dugg bättre själv. I morse tog jag bilen till jobbet och på lunchen tänker jag simma i en uppvärmd simbassäng. Men jag räfsar i alla fall.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj Oj! Känns som jag kommer få det tufft i poolen idag. Du verkar lite arg men det är väl bra!

Kram så länge!

Anonym sa...

Min iskross är i varje fall handdriven. Lite får man slita för att få sin Caperinja väl kyld.