fredag, februari 11, 2011

Trafikmöjligheter

Det har snöat oavbrutet i typ ett dygn.
Fick nyss ett samtal:
- Cykelvägarna på Bjurhovda är inte plogade.

De var inte plogade från Haga/Malmaberg heller i morse. Då sa jag många fula saker som man inte ska säga. Hoppas de är plogade nu när det snart är dags att cykla hem. Men risken är väl att plogchaufförerna ska ha sin dygnsvila så de inte har hunnit ploga undan det sista snöuschlet.

---
Har varit på utbildningsdag i VKL:s regi om nya kollektivtrafiklagen och kollektivtrafikmyndigheten. Intressant. Det viktigaste är att vi nu alla tillsammans, kommuner och landstinget, tar chansen och utvecklar en myndighet som har muskler att driva kollektivtrafiken framåt och satsar på den. Det måste bli ett slut på pendlare på perronger som förgäves väntar på tåg som inte kommer.

Trist är den misstro som finns hos vissa företrädare. Misstro mot andra kommuner och misstro mot landstingets goda vilja. Nu har jag ju jobbat på landstinget och är väl insatt i de intentionerna om kollektivtrafiken som i alla fall mitt partis företrädare har haft under den tid jag varit där. Därför behöver jag inte vara misstänksam. Förutom att göra livet lättare för de regionala pendlarna är det viktigt att varje kommuns kollektivtrafik utvecklas efter dens behov. I Västerås behöver vi göra en rejäl satsning för att få upp utbudet och antalet resande. Det tänker vi bevaka.

Inga kommentarer: