torsdag, januari 28, 2016

Ord, språkintroduktion och soppa

Att skriva eller inte skriva det är frågan. Skriva en blogg till exempel. Eller få tid att skriva på sin bok. Eller skriva om ett förslag till insändare. Eller skriva om ett remissvar.
Ibland är det så svårt. Vill få tid till orden, men tiden är knapp.
Jag är inte längre korrekturläsare och textredigerare, men det är svårt att avhålla sig från att peta i andras texter. När jag tänker, att så skulle inte jag skriva. När jag tänker, men hallå vad många småord, krångliga omskrivningar och upprepningar.

Men nu ska jag skriva om något bra och det är det jag tar mig tid till. Besök i gymnasieskolor.
Under våren ska jag besöka alla språkintroduktionsprogram. Började i onsdags med Carlforsska skolan som har flest elever i stan på språkintroduktion. De har haft ett litet helsicke under hösten att hinna med, men har systematiskt betat av förbättring efter förbättring.
Lärare och rektor andades framtidshopp och glädje. Det är roligt att höra att lärarna hade sökt sig hit för att de vill undervisa elever som nyligen har kommit till Sverige, som har flytt från något som vi knappt kan föreställa oss.

Idag ett annat besök i gymnasieskolans vardag. Två gånger om året har Hahrska gymnasiet programråd. Då träffar representanter från byggbranschen och byggfacket, skolans rektor och ett par lärare. Ett syfte är att diskutera hur praktiken, det arbetsplatsförlagda lärandet, ska bli så bra som möjligt. Men också många andra frågor tas upp. Vad som kan vara fördjupningsämnen. Hur attityder på byggarbetsplatser kan förändras. Hur byggbranschen kan vara draghjälp i att motivera eleverna att anstränga sig så att de går ut med en fullständig gymnasieexamen.
I dag behöver byggbranschen arbetare som förutom rena yrkeskunskaper också är allmänbildade, kan svenska, engelska och matematik.
Jag blev särskilt glad över att höra hur representanter för byggbranschen sa att de kunde komma till skolan och tala om för eleverna i årskurs 1 hur viktigt det är att de klarar av alla kurserna i skolan - även matten och engelskan - för att få ett bra jobb.

Passade på att gästa Tranellska restauranggymnasiets restaurang när jag ändå var i närheten. Där serveras en fantastisk trerätters måltid till lunch, för endast 85 kronor. Bordsservering och trevligt bemötande. Och så får en som gäst var del av en lektion. Rekommenderas varmt. Öppet onsdag-fredag på Vedbovägen i Västerås.
Den goda jordärtskockssoppan med rostade hasselnötter som serverades till förrätt.

Inga kommentarer: